2008. június 30., hétfő

Jössz-mész

Igen, szép dolog az ösztöndíj, meg jó dolog világot látni, csak a sulihoz valahogy ki is kell jutni. A bőség zavarával küzködhet minden utazó, annyiféle lehetőség áll előtte, és lehet, mégse könnyen találja meg az ínyér valót.
Elmesélem, hogy milyen köröket futottam le én, meg még egy-két ismerősöm, hátha az segít majd másoknak saját útjuk megtervezésében.
...
Szeretek vonatozni. Szabad, kényelmes, nézheted az elsuhanó tájat, kinyújtóztathatod a lábadat. A vasútállomásokon mindig otthon érzem magam, az útrakelés hangulata, az emberforgatag, ó, szeretem-szeretem...
Szóval először felhívtam a MÁV nemzetközi tudakozóját.
A két átszállás nem riasztott volna, legalább azokban a városokban is lett volna lehetőségem körülnézni, de a majd 40 ezer forintra rúgó jegyár... nos, szóval sürgősen keresgéltem tovább.
...
Bár már sejtettem, hogy repülő lesz a vége, azért még megvizsgáltam a buszos utazás lehetőségét is.
http://www.studentagency.hu/
Ez a busztársaság üzemeltet Budapest és Dánia között buszjáratot, ha esetleg utálod a repülésnek még a gondolatát is, talán velük érdemes próbát tenni. A foglalás időpontjától, tanulói jogviszonytól, jegy típusától függ hogy mennyire olcsóbban, de olcsóbban jutsz ki busszal, mint vonattal. Csak éppen kb. 22 órát ülni egy buszon, ami rettenet... Ámbár találkoztam már élő emberrel, aki 30 óra alatt jött haza Franciahonból, és csak Bécstől volt állandó sírhatnékja...
...
De a fapados forradalom idején élünk, kérem...
valószínűleg úgyis repülővel teszed meg a távolság döntő részét.
Ha kötekedni akarnánk, akkor mondhatnánk, a repülő környezetszennyező, 2 órával előtte be kell csekkolni, a fapadosok sokszor késnek meg másodlagos repülőtereken szállnak le, ahonnét még be kell bumlizni a városba, jó-jó, igazi problémák ezek, de azért én az odafele meg a visszafele utammal is egész elégedett voltam.
Odafele egy dán légitársasággal repültem.
www.sterling.dk
Most csak úgy heccből megnéztem, mennyibe kerülne, ha egy augusztus végén kezdődő szemeszterre a mai nap akarnék foglalni jegyet, és megváltanám a csomagjegyet is. 26 ezer forint. Hm, kicsit talán borsos, én a február közepi kiutazásra január közepén foglaltam és úgy került 22 ezer forint körüli összegbe csomagostól. Szezonon kívül, vagy jócskán előre foglalva 10 ezer forint körül is kijöhetsz ennél a légitársaságnál. Nekem jó tapasztalataim vannak velük, mások is szerették. Bár tudok olyan kellemetlen történetről, hogy az eredetileg kora délutáni gép végül késő este indult, de voltak annyira korrektek a póruljártakkal, hogy fájdalomdíjul ingyen repjegyet ajánlottak fel. Iskolatársak körében végzett röpke közvéleménykutatásom szerint ők tűnnek a legjutányosabbak csomagügyben, tehát, ha nagybőröndös utazó vagy, náluk úszod meg a legkevesebből.
www.wizzair.hu
Tegyünk egy próbát ezzel a közismert fapadossal is... nos, náluk, ha most foglalnál úgy, hogy kiérj a feltételezett augusztus végén kezdődő szemeszterrel, 13 ezer forint lenne a repjegy... Kis szépséghibája, hogy Malmöbe. Ugyanis nekik nincs járatuk Koppenhágába... És ez a 13 ezer forint a csomag nélkül lenne... szóval, még 2 ezer a csomagokra, és eszedbe ne jusson 2 csomagjegyet venni, mert akkor is csak 20 kiló lehet az, ami nem kézipoggyász! 20 kiló cucc igenis belefér egy hátizsákba. Késnek, menetrendet módosítgatnak, kavarnak, de igazából rettenetes nagy rosszat nem tudok mondani, mert a késés nem volt túl vészes, (2 óra), a menetrendmódosítással még jól is jártam, amúgy meg a telefonos ügyfélszolgálaton nagyon kedves hölgyet fogtam ki. És olcsóbbak.
Csak hát persze, most éppen egy dániai és nem egy svéd ösztöndíjra való kijutásról van szó, tehát érdemes lenne megtudni, hogy hogyan keveredik át az ember Malmöből Koppenhágába?
Nos, mióta az Öresund híd létezik: hihetetlenül könnyen. Kb. annyi idő volt a malmői központi pályaudvarból a koppenhágai reptér, Kastrup érintésével a koppenhágai központi pályaudvarra megérkezni, mintha a Déli pályaudvarról átmetróztam volna az Örs vezér terére.
(Apróság: a koppenhágai központi pályaudvart hol Kobenhavn C-ként, hol Kobenhavn H-ként láthatod rövidítve, ez egy és ugyanaz: Centrum=Hauptbahnhof, azaz főpályaudvar.)
De hogy pontosan vázoljuk fel az útvonalat:
Ferihegy 1-es terminál, repcsi, Malmö-Sturup, innét reptéri busszal Malmö központi pályaudvar, onnét vonat, Öresund híd, Koppenhága.
A reptéri busz 100 svéd korona, de ha van ISIC, tehát rendes nemzetközi diákigazolványod, akkor csak 85 korona. Elég borsos, viszont praktikus.
(Jut eszembe, apró közbevetés: a dán hojskolés diákigazolványom, mely nem minden esetben váltja ki teljes értékűen az ISIC kártyát, nagyot domborít itthon: elfogadják a BKV-nál, tehát, tudtam venni diákbérletet! Az itthoni levelezős diákom sajnos nem jogosít fel erre, de miután ez a másik egy EU ország felsőoktatási intézményének nappali tagozatos jogviszonyt igazoló kártyája, elfogadják. Örvendetes!)
A költségekhez még hozzá kell számolni a két város közötti vonatút árát is, ha jól emlékszem, 78 dán korona körül volt a jegy.
Árfolyamokat tessék figyelni: www.mnb.hu
Tehát, a Magyar Nemzeti Bank honlapján ma, az erős forint idejében
egy svéd korona, azaz SEK=25 HUF
egy dán korona, azaz DKK=32 HUF.
Érdemes amúgy otthonról vinni azokat a valutákat, amiket valószínűleg használni fogsz, Malmöben éppen korrektül váltottak, de Dániában elég csúnyán lehúznak, ha váltani akarsz. Meg érdemes jó előre beszerezni a pénzt, mert ha az utolsó nap akarsz dán koronához jutni, lehet, hogy még fél Budapest körberohangálása után is csak néznek rád, hogy hááát, most csak ennyicskénk van, és nem tudod beszerezni a szükséges összeget. Ferihegyet meg felejtsd el, van ugyan pénzváltójuk, meg dán koronát is adtak nekem, de sziszegtem csúnyán, mikor megláttam a blokkot, mennyit buktam a történeten... hát, akár mint Dániában...
Szóval, Wizzair...
amit vesztesz a réven, nyersz a vámon, képletesen...
vagyis amennyivel olcsóbb, annyival többet lehet bumlizni.
Legkényelmesebben Sterlinggel jöttem volna haza, de amikor remek kis akciójuk volt húsvétkor, nem volt még pénz a Visa Elektron kártyámon, hogy megvegyem a jegyet, aztán meg Wizzairnél épp egész jó akció volt, amire már tellett hazarepjegyre. Meg Malmö is nagyon helyes város, majd egy napot elcsavarogtam ott, és nagyon élveztem, tehát nem bántam a kitérőt.
Persze, ez csak két légitársaság a sok közül, és vannak félfapados, meg nem fapados, de versenyhelyzetbe szorított normál légitársaságok is,
lehet keresgélni, kinek kinek ízlése szerint, mittomén, soproniaknak vagy győrieknek lehet hogy pont az a légitársaság tetszik majd, aki Bécsbe hozza "haza" őket.
Jó utat!

Nincsenek megjegyzések: